80 kvinner er drept av sine menn eller tidligere menn de siste årene.
Nå skal kvinnedrapene granskes.
Det måtte faktisk en politimann’s innvolvering til for at de skulle ta til tøylene..
Hvorfor er dette plutselig så mye viktigere nå enn for en uke siden ?
Noe som også kommer frem i artiklene her er faktisk hvordan politiet ‘misbruker’ sine egne ressurser, som du kan lese i et lite utdrag fra politistasjonssjef Kurt Pettersen sine uttalelser :
Seinere utpå natta, jeg husker ikke når, ringte han politiet og fikk en patrulje til å hente seg.
De står da altså fritt frem til å bruke sine patruljebiler til personlige taxier ?
Kom iallefall ikke å klag på for lite ressurser og for liten tid til å løse saker.
Veldig fint at de setter igang slikt arbeid og misforstå meg riktig når jeg uttrykker min irritasjon for at det måtte en politi-skikkelse (nok en gang) til for å få hjulene igang, jeg er uansett positiv til at det nå da endelig skal settes igang undersøkelser rundt dette.
Hva synes du ?
Hvorfor må slikt til FØR det skjer noe ?
Bør de som misbruker politiets ressurser på denne måten bli straffet på et vis ?
Relaterte poster:








January 26th, 2009 at 9:02
Hei
Mht ressurser er det vel neppe uvanlig at en person i krise får skyss hjem av en kollega, politi eller ikke, dersom forholdene ligger til rette for det? Tror kanskje du sporer LITT av her når du gjør dette til en ressurssak!!!
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 9:06
Det synes jeg på ingen måte !
Om du ikke ser forskjellen på å få skyss av en vanlig kollega og en politibil i tjeneste, så synes jeg faktisk det sier sitt.
Du kan da ikke benekte at en kollega fra butikken du jobber i og en politimann i tjeneste skiller seg litt fra hverandre ?
Har du for uvane å kjøre folk hjem i arbeidstiden ?
I såfall, som arbeidsgiver hadde jeg nok satt meg merke i det ..
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 9:28
Og jeg sitter og lurer på om vi har enda en sak med en “psykopatliknende person”,- det er så typisk at “alle” tror personen er så ok, mens partneren erfarer et helt annet liv med sykelig sjalusi, eiesyke,sykelig kontroll, etc fra vedkommendes side ( og prøver derfor bryte ut av forholdet). Sånne kommer gjerne med trusler, forfølgelser,- og dreper av og til når de ikke får tvunget eksen tilbake.
Skummelt.
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 9:30
Jeg er 100 % enig med Joakim! Det er jo direkte uhørt å høre at politiet i Tromsø har en praksis der småsjefer som har vært på fylla bare kan ringe politivakta for å bli kjørt hjem av en patruljebil! Dette stinker jo lang vei!! Jeg kjenner selv personer i Tromsø som har ringt politiet på nattestid og fått til svar at de “pga ressurssituasjonen ikke kunne rykke ut”.. Tipper alle tjenestebilene var i bruk for å kjøre forfyllede kolleger til og fra fest. Fy fan for en råtten gjeng!!
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 9:30
Tragisk hver eneste gang ett menneske dør på denne måten.Men det som slår meg er at politi,helsepersonell alle yrkesgrupper som kommer i kontakt med mennesker i krise må få opplæring i selvmordsrisiko og hva du spør etter,en må spørre personen tenker du på å ta ditt liv? For svarer personen bekreftende skal en i verksette tiltak.
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 9:41
@hmmm: Ja, det er til tider umulig å forutsi slike situasjoner og ikke minst lese folk slik FØR det er for sent.
@Harley: Takk for støtten
@Astrid: Ja, helt enig, men som skrevet over, det er ikke lett å lese dette utifra personer uansett opplæring tror jeg.
Selvfølgelig, svarer de deg rett ut på et eventuellt spørsmål som du nevner , så er det jo noe galt med den som får svaret om den IKKE gjør noe !
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 10:43
Hvor enkelt er det å svare på om en har tenkt å ta sitt eget liv? det finnes to typer da;de som gjør et halvhjertet forsøk i desperasjon for å få hjelp/å bli hørt/sett/tatt på alvot, og de som virkelig ikke orker å leve lengre som bare gjør det uten å snakke om det.
Jeg tror denne mannen hadde en personlig krise som gjorde livet så tungt for han at han ikke orket å leve lengre, kanskje mente han at ikke hans eks heller fortjente å leve lengre-det er ingen som vet hva slags tanker han hadde, men at han var en annen person enn den de rundt han kjente er det liten tvil om. Dette er jo en tragedie og spesielt fordi han var politimann, de skal jo ikke ha lov til å ha et privatliv, de må jo være supermennesker som ikke kan ta seg en tur ut på byen uten å bli konfontrert med hendelser de har gjort når de har vært på jobb. En polititjenestemann kan ikke ta en pils på byen som oss andre, det blir sett så skjevt på av andre mennesker. Jeg skjønner ikke at flere politimenn og kvinner ikke bukker under for det kjempepresset de er utsatt for.
Det banale i det hele er jo at når en politimann skyter sin eks blir det satt spørsmålstegn med at han får en kollega til å kjøre seg hjem fra fest og politiets ressursbruk, ikke det faktum at nok et menneske har brutt sammen og gjort ekstreme handlinger..
Jeg kjenner flere i det yrket som ikke makter å stå i taxi kø fordi de stadig blir trakkasert og til tider fysisk angrepet når de ikke er i tjeneste. Kanskje folk heller bør tenke litt over at politifolk er vanlige mennesker som har valgt en tøff jobb, men de kan og gjøre feil, både privat og yrkesmessig.
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 11:06
@Anki: At ikke politifolk får ha et normalt privatliv, er jeg ikke helt enig i . Kjenner til flere som jeg ofte treffer ute og har til dags dato ikke sett de har problemer av noe slag. At noen av dem muligens legger seg oppi bråk på grunn av deres bakgrunn og vil prøve å nøytralisere bråket får de nok stå for på egen regning, om det da skulle få følger.
At denne mannen hadde en personlig krise er det vel nå lite tvil om, men det gir ikke han noen rett til å bestemme at en annen person ikke lenger skal få leve..
En voksen normal person (politi eller ei) kan som regel takle et brudd i samlivet, selvfølgelig ofte med mye smerter, men uten fatale tragedier til følge, iallefall for andre enn seg selv.
Og de da som ikke gjør har hatt en psyke som ikke har vært hundre lenge, dette er ikke noe som plutselig oppstår.
De kan komme med allverdens mulige unnnskyldninger rundt dette, men det holder rett og slett ikke.
Man KAN IKKE RETTFERDIGGJØRE det som skjedde, uansett hvor ille det var for denne personen.
Det med ressursmisbruk var kun et lite sidepoeng som da ble kommentert. Hovedfokus er selvfølgelig på at det ikke før nå blir undersøkt noe mer rundt dette med “kvinnedrap” !
Og selvfølgelig da spørsmålet, HVORFOR IKKE FØR NÅ ?
Så tilfeldig kan det ikke være, haddet vært ett eller to tilfeller, så er vi kjent med at ting tar tid her til lands, men 80 da !!
Ang. eksempelet ditt med taxikøen får jeg da dra inn det store antallet som nå flykter selve politiyrket etter endt utdanning, de vil rett og slett ha jobber med mindre vold og det som følger med.
FORSTÅELIG, selvfølgelig !
MEN, hva trodde de egentlig de gikk til ?? En kontorpult og lange kaffepauser på en politistasjon ?
Var de ikke klar over at slike følger kunne bli en realitet ?
Forsvarer det ikke, men det er da en kjennsgjerning at politi ikke alltid er de mest populære i samfunnet, iallefall ikke i syn av ALT det som har skjedd nylig.. ?
Mulig jeg ser litt feil på dette, men..?
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 12:37
Jeg tror tiden er inne til at ekskonen til denne poltimannen kommer på banen. Hun har sikkert også opplevd vold eller frykt for denne mannen.
Og det må på bordet om denne mannen gjemte seg bak en uniform. Kanskje var han glad i makt? I å bestemme og eie andre mennesker?
En annen sak er at kanskje disse kvinnene viste at det ikke nyttet å anmelde dette, fordi det da kun ble verre. Kanskje visste de at han ville få støtte fra sine medarbeidere. Kanskje visste de at den eneste løsningen var å komme seg så langt bort fra denne mannen som mulig.
Jeg slutter aldri å forbause meg over at gjerningsmannen alltid får så mye oppmerksomhet i drapssaker, - og da gjerne som “stakkars ham”, - i dette tilfellet- kjæresten hadde gått fra ham.
Mennesker som er deprimerte planlegger sjelden noe som helst, - og med det in mente, - Han lurte til seg en annens tjenestevåpen! Han satt i over en halvtime og ventet på offeret!!
Kunne han ikke på flere tidspunkt tenkt: Jeg trenger hjelp til å håndtere min sorg/frustrasjon over at kjæresten min forlot meg..
Med tanke på hans bakgrunn som høyt aktet polititjenestemann så bør man forvente at han vet hva det vil si å håndtere saker “under press”.
Tenkte han et øyeblikk på Kristins 8 år gamle datter da han hentet tjenestevåpenet som han planla å drepe henne med mon tro?
Hvorfor skjøt han ikke bare seg selv egentlig, - når han først hadde hentet våpenet..
3 skudd på kloss hold, - det overlever ingen, - og det trenger en ikke være våpenkyndig for å vite…
Jeg håper virkelig på vegne av datteren til Kristin at hun har en pappa og familie som tar godt vare på henne, - at alle midler blir brukt på å bøte på det grusomme at noen drepte mamma`n hennes.
Kanskje politiet bør gjennomgå de ansatte, se på hvem som liker å kle seg i uniformen pågrunn av makten de får av den.
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 12:59
Uff og uff stakkars politimann og hans kollegaer og alle disse “kjendisvenner” han hadde.
Det er nok trist for hans nærmeste familie ja.
Det er mange som kommer i dyp depresjon og velger å ta sitt liv. Men ikke alle “planlegger” å ta den andre part med seg. DET er planlegging på høyt nivå. En må planlegge å stjele et våpen i forkant, og kjøre på spaningstur etter sitt offer.
Hvorfor er det INGEN som nevner sykdommen Psykopat her ?? For det er det denne mannen er. Og det mest typiske for disse er jo at de fremstår som usedvanlige dyktige, kjekke og flotte personer blandt sine kolleger og venner som helst er i et litt høyere sjikte enn de vanlige. Her er de feilfrie mennesker.
Men sannheten er nok en annen, disse tåler lite motgang og det å bli forlatt slik, uten at en selv er del i å bryte forholdet blir et svik de ikke forstår.
Og hvor mange yrkesgrupper har det ikke tøft, slitsomt - men en kan da ikke bare drepe eller ta sitt eget liv av den grunn. Vi er kommet til året 2009 og det er mye skriving om å søke hjelp. Regner med at oppegående mennesker som er blitt middagsgamle kjenner sin egen psyke såpass godt at de kan være føre var.
Han er IKKE den eneste - så jeg tror kollegaer rundt om bør bli litt tøffere til å tørre å si fra til sine medarbeider at de bør søke hjelp.
Og mange politi er da ute på byen med sin ektefelle, evt alene. Opplever at de har et verdig liv, og absolutt kan ta taxi !
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 13:25
Hans kone/ ekskjærester bør avhøres. Dette dreier seg muligens om en mann som elsker makt. Andre kvinner han har vært i kontakt med bør også melde seg og fortelle om sine opplevelser med denne mannen.
Som forlanger at kvinner bøyer seg for hans ønske. Jeg tror vedkommende som nettopp var inne og nevnte ordet psykopat er inne på noe.
Hvorfor har denne mannen blitt politi? For å få makt? For å føle seg vel?
Han er nok en ynkelig person innerst inne. Kanskje elsket han å være midtpunktet, og derfor har han vært leder av tilstelninger?
På et nachspiel i 2003 skal Pettersen ha lagt seg etter en kvinne som i etterkant anmeldte ham for seksuelt krenkende adferd i ord og handling.
Politimannen vedtok i ettertid et forelegg på 2.000 kroner og uttalte til Bladet Tromsø at han ønsket å bli ferdig med saken.
Nina
Arendal
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 14:34
Det er jo skremmende at Arne Johannesen sier at det har aldri skjedd tidligere at noen i politiet har drept på “fritiden”, vi har jo Tonny saken i Bærum i beg. av 90 tallet, to politimenn som kom fra fest påtvang seg adgang til en tidligere bekjent og da hun ikke ville slippe dem inn ble slått til blods i ansiktet og saken henlagt av Bærum samt Oslopolitet.
Det er mange, mange flere episoder som ikke er og kanskje aldri blir nevnt i noen sammenhenger. Politiet er i en særstilling når det gjelder å etterforske seg selv, - det må bli frifinnelse.!
En tidligere ansatt….
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 15:55
Det er vel forholdsvis gjennomskinnende hva folk generellt mener om denne saken og lignende hendelser, iallefall når det gjelder vårt alles kjære politi.
Det er selvfølgelig en og annnen utstikker, men det har iallefall vist seg her at de da har en eller annen form for tilknyttning til dem.
Også moro å høre fra en som faktisk har litt “inside info” om slike saker.
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 18:54
Synes mange av kommentarene dine er helt på trynet Nina. Hva har denne saken med politiet å gjøre? Han jobbet i politiet ja. Tullinger finner du overalt. Gjennomgang av politi ansatte høres jo helt latterlig ut. Aldri før har en politimann tatt et liv på denne måten. Liker makt? Politiet skal vel opprettholde orden i samfunnet. De har en viss makt gitt av Norge. Noe jeg mener er nødvendig. Egentlig skulle de hatt enda mere makt. Alt har gått så fint uten politi sikkert.
Tullinger vil alltid finnes. Uvesentlig hvilket yrke de kommer inn i. Psykopater er vel noen av de flinkeste til å skjule hvordan de egentlig er.
En ting til: Politiet har kjørt meg hjem 2 ganger etter fest også. Det var kaldt ute og de så jeg frøs. De var bare hyggelig. Huff så farlig. Jeg jobber som sykepleier til opplysning. De hadde selvfølgelig ikke gjort dette dersom de hadde annet oppdrag på gang. Det samme velger jeg og tro da de kjørte hjem sjefen sin også. Skjønner ikke hva dette har med feil ressursbruk og gjøre.
Tidligere jobbet jeg på peppes, DA EN KOLLEGA AV MEG KJØRTE MEG HJEM, Å DA MED PEPPES BILEN???? hååå
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 19:25
@hanne: First off.. Les artiklen skikkelig før du kommenterer. Denne artiklen er definitivt relatert til politiet !
At ALLE politifolk er maktsyke er det vel ingen som har sagt, men om sant skal sies..
Bor ikke langt unna en politiskole, så politi av ymse ranker og slag ser og opplever man ofte her.
At flere av disse er på en “power-trip” er det INGEN tvil om !
På det kan du si hva du vil, men nekter du for dette blir du rett og slett ikke trodd, av meg iallefall.
At psykisk utstabile mennesker er å finne overalt har du helt rett i, men nå skal det sies at politi har vel, som det tydeligvis kommer frem i denne saken, adskillig lettere tilgang til våpen enn ‘Ola Dunk’.
På lovlig vis, sådan..
Sidespor: At du som selvutnevnt sykepleier referer til psykisk ustabile mennesker som TULLINGER, fjerner rimelig mye av din troverdighet, iallefall i denne sammenhengen, så er det sagt.
At politiet også fungerer for deg som en form for gratis taxi, når andre må stå i kø for å vente på vanlig taxi, hva synes du selv om det ?
Og siden du nevner det:
JEG ser iallefall en stor forskjell på en PEPPE’S PIZZA ansatt, som helt sikkert også var en skoleungdom av ymse slag og en politimann i tjeneste, som du sier, har fått det ansvar å ‘opprettholde orden i samfunnet.’
Ikke kjøre deg hjem, det er tross alt skattepenger du bruker,skattepenger som igrunn ikke er myntet på taxi for deg, men det gjør vel ikke noe så lenge du kommer deg hjem fra fylla.
Joakim’s siste bloggpost..ColorZilla - FF plugin
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 20:25
Hvordan kan du si at flere av disse er på en “power trip”. Det er jo helt latterlig og jeg synes du høres ut som en fordomsfull liten snørrunge. Har 3-4 kompiser som går på politihøgskolen. Aldri i livet om disse gir uttrykk av å være på en power trip som du så fint kaller det. Selvfølgelig kan de være stolt over å ha kommet inn. Synes jeg godt de kan være. Skal noe mere til enn å bli rørlegger lissom.
At man skal henge seg opp i at denne karen ble hentet av en politipatrulje synes jeg er for dumt. Å hente en kollega som har det tungt vil jeg heller si er positivt. Ingen som har sagt at dette er noe standard opplegg
[Kommenter denne]
Joakim Reply:
January 26th, 2009 at 20:39
Sier det samme til deg som en annen her, benektes dette blir du rett og slett ikke trodd.
Kan godt være dine ‘kompiser’ ikke er slik, det vet jeg ingenting om, da jeg ikke kjenner til dem.
Men nok om det, du har lov til å mene det du vil, på lik linje med meg.
Å kalle meg latterlig og at jeg høres ut som en fordomsfull snørrunge, hvem er vel du til å uttale deg om det ?
Tilsier det at jeg har en mening om en sak og da tydeligvis ikke er enig med deg at jeg er det du nevner her ?
Har ikke sett opptakskravene som nå gjelder for politiskolen, så det kan jeg desverre ikke svare deg på hvorvidt det er værre enn en rørleggger.
Høres nå ut som om du ser på en rørlegger som en.. ja, hva skal man kalle det, tror du skjønner hva jeg mener.
Det finnes gode politifolk helt på lik linje med en god rørlegger, samt det finnes dårlige av begge.
Eller nekter du for dette også ?
Er det kun KREMEN av “ungdom” på politiskolen og i politiet ?
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 20:33
Så mye sutring det er på deg da Joakim. Mulig du har dårlig erfaring med politiet, men det legger man ofte opp til selv. Tror heller ikke politiet forventer at småkriminelle liker dem. Nei og nei satte jeg deg i bås??
Du høres en smule fordomsfull ut ja. Setter noen i bås fordi du bor ved en politihøgskole. Du ser det på dem når de kommer på skolen liksom?? Aner du hvor teit du høres ut? De må jo være på en Powertrip lissom? Det har med måten de går på skjønner du. Haha Dumme mennesker er ofte fordomsfulle.
[Kommenter denne]
Joakim Reply:
January 26th, 2009 at 20:49
@finn Simonsen,
1.Ikke problem med politi i det hele tatt. Kun lei av det som skal være en beskytter av samfunnet, som det faktisk ikke lenger går an å snakke til. Føler meg ikke satt i bås, men takk som spør.
Hehe, den kunne jeg ikke annet enn å le litt av
2.Fordomsfull: På ingen måte, se også over.
Det at jeg BOR ved en slik skole har i utgangspunktet ikke mer med saken å gjøre enn at man treffer oftere på dem enn andre.
Da selvfølgelig ofte i opplæringsprosessen, hvor de muligens ikke helt er trygge på seg selv i sin rolle, men ofte brysker seg mot andre, muligens på grunn av sin utrygghet.
3. PowerTrip: på lik linje som “rejects” fra mye annet som ender i “tyttebær-politiet”, ofte sett herse rundt på storsenter.
Er kanskje mennesket født oftere som en oppblåst utgave av hva et menneske engang så ut ? Noe som ringer ei bjelle ?
NEI, det er ikke vanlig treningskropper man her snakker om !
Ellers ha en fin dag
[Kommenter denne]
January 26th, 2009 at 21:04
Sitter her å humrer litt for megselv nå..
Det må sies at det gleder meg STORT hvor lett det egentlig er å ‘fyre opp’ andre mennesker bare med ord !
Spesiellt enkelt er det når tema går på politiet i Norge og kriger i andre land.
SELVFØLGELIG er jeg klar over at endel av det jeg svarer ikke er saklige og gode argumenter, men JEG synes det gjør det hele litt mer artig !
Også må vi ikke glemme, vi får jo diskusjonen i gang !
[Kommenter denne]