Polititet brukte våpen mot en person i Oslo.
Mannen ble fraktet til sykehuset med skuddskader etter polititet hadde skutt ham..
Det store spørmålet da er jo, hadde polititet lov til å bruke våpen ?
Etter de “heite” lønnsforhandlingene for en stund siden gikk mange politifolk i prostest ved å stryke på de obligatoriske skyteprøvene som de må ha for å få lov til å bruke våpen !
Skulle det nå vise seg at noen av disse deltok i denne aksjonen, HVA skjer da ?
-Vil den politipersonen (pp) da bli stemt for retten for drapsforsøk ?
-Vil det bli ansett som selvforsvar ?
Personen har i såfall uansett IKKE LOV til å gå i gatene med våpen og burde bli straffet for det. Det blir jo som Ola Dunk skulle flydd gatelangs med våpen.. INGEN av dem hadde hatt lov til det, uansett forhold !
Relaterte poster:








January 3rd, 2009 at 8:47
Kjøtthue!! Mange svake sammenligninger her… Bor ti meter fra stedet dette skjedde. Vil heller ha politiet med våpen her, enn kriminelle. Og deg tydeligvis!
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 8:49
Og poenget fattet du tydeligvis ikke …
Og hvilke sammenligninger ??
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 8:53
Og får jeg legge til…
Om det er et slikt nabolag, så NEI, da ville du ikke hatt meg der… Hadde en person viftet rundt med våpen og i tilfelle mot meg, ville dette utartet seg til noe helt annet lenge før politiet hadde dukket opp… Rart du ikke reagerte selv … ?? Passiv nabo ?
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:03
Nå må vi slutte å degge med kriminelle, og selvfølgelig må politiet forsvare seg.
Bare ta kjeltringene hardt, og slutt å kritisere Politiet, de gjør en super jobb.
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:29
Satt i senga å hørte på hele seansen å politiet ga han mange sjanser til å slippe våpenet før de skøyt han… Så ser ikke problemet med dette…
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:32
Hmm… var det SÅ vanskelig å se poenget da gitt…
Poenget her var hvorvidt politiet hadde LOV til å bære våpen.
Hadde han/de som skjøt gjennomført og BESTÅTT skyteprøven ?
Ikke hvorvidt det var riktig gjort eller ikke………
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:33
I en perfekt verden uten kriminalitet så ville resonnementet ditt vært relevant. I den virkelige verden, hvor mennesker faktisk BLIR drept eller truet av kriminelle eller desperate mennesker med våpen så er vi strengt tatt nødt til å ha en ordensdistans med tilgang til de samme verktøy. Hva skulle ellers politiet gjort mener du? Ramlet ut med en hær av psykologer som skulle “snakket ned” siktede, kommet med en blomsterkrans og gitt han en klem…?
Jeg er enig med deg i utopiske termer, men konspiratoriske eventualiteter i bytte mot rettssikkerhet gir ihvertfall meg et enkelt valg^^,
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:34
Ja det er jo viktigere å tenke på nå enn at politiet faktisk fikk tatt to kriminelle som er gærne nok til å sikte med våpen mot politiet….
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:36
Ja, den perfekte verden ja
*drømme seg bort på en øde øy..*
Tanken her er som også forsøkt forklart over:
Støtter SELVFØLGELIG politiet og hva de gjør, MEN….
Kunne de “ulovlige” aksjonene de gjennomførte ved å stryke med overlegg på sine skyteprøver ha en konsekvens i deres arbeid ? Tatt denne saken i betrakning …
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:39
Om det hadde lov? Hva faen? Klart de hadde lov.. De er jo snuten jo. Snuten gjør som de vil. Hva ellers er vanlig. Og gjør de noe som i teorien ikke er tillatt så sørger kompisene i police nettverket for å “ordne” saken. Det har vi da sett i en bråte med saker de siste årene. Dette er ikke spekulasjoner, dette er fakta faen.
Ned med snuten! Gi makta til noen som ikke misbruker den. Jeg er en god kandidat. Jeg lover. :p
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:40
Hehe… mjaaa… usikker på om du hadde fått min stemme sådan.. Men for all del, det er da lov å prøve seg
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:47
Hmm, jeg ser absolutt poenget ditt… Men jeg må nesten bare tillate meg meg en noe naiv tiltro til politiet i mangel på noe bedre alternativ:/
Viktig å stille seg spørsmål. Men Oslo politiet er ifølge artikkelen tatt av saken, så det vitner jo om at dette blir, i den grad mulig, korrekt etterforsket og gransket:?
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:49
Herregud Joakim.. Skaff deg en ny hobby enn å sitte å skrive piss på nettet. Du er så typisk alle som står opp for de kriminelle som får herje til tider fritt i dette landet. Hver gang politiet skal rydde opp kommer det dustete kommentarer om politiets handlinger og om retten til dette. LA POLITIET GJØRE JOBBEN SIN…
Og hvis du er så teit i nøtta at du har lagd en blogg for å ytre dine meninger så må du mene noe som passer til intelligensen din. Dette du prekær om her er langt utenfor ditt omdømme.
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:51
Og en ting til! Lønnskravene til politiet!… Jeg går opp til hver eneste politimann jeg treffer og ber de, rett som det er, om å slutte å SUTRE. Ikke faen om skatten min skal gå til kaffemaskiner og batonger hos onkel blålys. Makan til inkompetanse og arroganse finnes ikke i andre yrker enn hos de blåkledde. Så mange av disse menneskene som skal beskytte og tjene oss ordinære borgere er så syke av makten at moralen og empatien er helt forsvunnet. En gjeng med rasshøl som reiser rundt og trakkasserer en god brøkdel av samfunnet for så å klage på få ressurser. Hva faen gir du meg!? Prioriter skurkejakt og arrestasjoner av disse, ikke trakk hjem i stuene til redelige mennesker på leting etter hash og andre plantestoffer.
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:53
Ja, man få jo håpe.
Uansett har politiet tapt mye av troverdigheten blant publikum, DET er det vel ingen tvil om ?
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:55
@Lovlig: Ja, selvfølgelig skal de få gjøre jobben sin, men de bør som resten av Norge, holde seg til regelverket. Det du her beskriver setter disse menneskene OVER loven med tanke på at de , etter din mening, ikke bør forholde seg etter de rettningslinjer som er satt i politiet..
Resten av innlegget ditt gidder jeg ikke kommentere.
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:56
@Erik: Bitter ?
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 9:57
Ifølge min kjennskap deltok ikke oslopolitiet i den omstridte protestaksjonen der noen tjenestemenn med vilje strøk på den årlige skyteprøven. De tjenestemennene du sikter til tilhørte enkelte distrikter på vestlandet, hvor de ble nødt til å gjennomføre prøven på nytt for å få lov til å fortsette i aktiv tjeneste! Sjekk kildene dine før du spekulerer i ting du ikke har greie på!
Uansett, denne mannen truet tjenestemenn med skytevåpen! Hva slags reaksjon hadde gjerningsmannen ventet?!
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 10:00
@Sindre: Dette var ifølge DIN kjennskap, vil det si at den er korrekt og fullstendig ?
Leser du her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=522206 så ser du det gjelder mer enn du nevner..
Nå er det heller ikke påstått at Oslopolitiet var inn under dette. Det er fremstilt som en problemstilling..
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 10:04
De ER over loven. Kamraderi og korrupsjon. Jeg nevner: Obiora saken, den 15-årige jenten som ble slått av politiet. Saken ble ikke etterforsket før Aftenposten hadde det på trykk. Politiet avviste blankt før dette. Så om dere husker Maglite-snuten? En snut med kampsport trening som banket opp en kar med lommelykten sin. Politiet bryter tilsynelatende loven, men oi da, de går fri. Jeg har noen lokale eksempler også som jeg av hensyn til involverte ikke ønsker å ytre meg om men som dagbladet ville elske å skrive om. Politiet er jo også beryktet for å fabrikere beviser mot mennesker de ønsker dømt. Velp- det får være min daglige dose politikritikk. Noe godt gjør de jo også. Men jeg er ikke helt sikker på hva.
Til syvende å sist. Politiet er vel teoretisk sett ikke OVER loven, MEN, de har en rimelig god finger med i den. Hm.
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 10:10
jeg mener at i det øyeblikket man står å truer politiet med våpen, så fraskriver man seg en del rettigheter…..
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 10:11
@Krok: DET har du min fulle støtte i.
I det øyeblikk du truer NOEN SOM HELST med våpen sådan.. Men så skal man ikke ta loven i egne hender heller..
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 10:18
Er det mulig å lage mer idiotiske blogger enn dette? Politi som ikke er godkjent for å bære våpen blir ikke brukt i væpna aksjoner. Politiet har en våpeninstruks de må forholde seg til å den hjemler ikke våpenbruk for ansatte uten godkjent prøve.
For det andre så er den der maglite saken, ørefiken på den 1 år gamle jenta og obiora saken; alle gått langt i rettsapparatet og ferdig. INGEN ble dømt. Blant annet riksadvokaten la saken død i saken om den 15 år gamle jenta som fikk ørefik.
Tror dere at vi har et så elendig rettsvesen at alle disse sakene er korrupte?
Jeg tviler.
Slutt å kritiser politiet med elendig begrunnede saker.
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 10:19
@Krok: Definitivt. Det samma gjelder dersom du truer meg. Jeg nøler ikke med å slå deg i huet med en batong, hardt, dersom du drar revolver mot meg. Nødverge heter det. Men politiet kan gjøre tabber. Det kan jeg og. Hvis det bare var en dildo du trakk fram og jeg slo deg halvt i hjel, selv om jeg trodde det var en revolver, får det konsekvenser. For politi får ikke slikt konsekvenser men man ønsker å belyse fakta for å sette i gang en renvaskelseskampanje av de involverte tjenestemennene. Standard prosedyre.
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 10:24
@Henrik: Du lar tvilen komme de tiltalte til gode hva? Det gjør ikke jeg. Jeg mener bestemt av rettsystemet i norge er så fordømt korrupt at dersom du er tjenestemann har du fått sydd en magisk hinne rundt deg og du er blitt untouchable. Det kan jo selvfølgelig hende jeg tar feil men hva hvis jeg ikke gjør det? Mye av greia er også dette med de sinnsyke straffereaksjonene for tjenestemenn i slike saker. Det finnes ingen “milde” reaksjoner og det hever kanskje terskelen for å dømme i fornærmedes favør. Jeg ville gjerne sett “mildere” tiltak for å redusere dette til et realistisk, et normalt nivå. Omplassering av tiltalte, kutt i lønn, prikkbelastning, u name it.
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 10:32
Helt riktig reagert av politiet, når de kriminelle ikke skjønner alvoret i politiets advarsler og gjentatte ganger truer med våpen må politiet nedlegge disse elementene for å unngå skader på siviliserte mennesker og seg selv. Min oppfordring er å skyte først!
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 10:34
Synd du ikke har tiltro til rettsapparatet Erik. Tror nok du bør følge neste sak i retten til den ferdig å se selv, at det ikke er noe kode mot å ikke dømme tjenestemenn.
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 10:46
Bra gjort av politiet. Skyt svina. Håper de kriminelle endelig fatter at Norge ikke er noe mekka for de lengre.
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 10:49
Joakim;
Nei politiet har, i likhet med alle andre, ikke lov til å gå med våpen uten at de har godkjenning. Dersom de innvolverte tjenestepersonene hadde strøket på skytegodkjenningen, hadde de ikke jobbet i operativ tjeneste, altså på gata. Om de likevel tilfeldigvis hadde vært på stedet, ville de ikke hatt våpen.
Så svaret på spørsmålet ditt er at det ville vært en ulovlig handling dersom tjenestepersonene ikke hadde gyldig våpengodkjenning. De ville blitt stevnet for retten for drapsforsøk. De ville kunne brukt paragrafen som dekker selvforsvar, men likevel blitt dømt for ulovlig bæring av våpen. MEN, dette scenarioet ville aldri funnet sted fordi INGEN tjenestepersoner som ikke har våpengodkjenning går med våpen. Svar nok?
Og til andre skeptikere. Loven er faktisk strengere for politifolk enn for folk ellers. Det forventes mye større forståelse for loven for en politimann enn for andre. Men man må kunne skille mellom tjenestehandling og privatliv. Dersom en politimann blir NØDT til å bruke makt for å få utført en tjenestehandling, er det jobb. Det betyr likevel ikke at han kan bruke UNØDVENDIG mye makt, og makten skal kun være for å utføre tjenesten.
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 10:57
Svaret er jo de hadde lov. De få som har strøket på skytingen får ikke lov å bruke våpen i tjenesten. Dette er en enkel sak.
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 11:03
Bor mindre enn 100 meter unna. Jeg støtter snuten denne gang.
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 11:11
Sikter du på noen ,så må du regne med bli skutt!
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 11:15
Tihi, bloggeren her ønsker å tjene penger ved hjelp av annonser på bloggen sin. Hvordan få mange besøkende? Jo bruk det gode gamle (tåpelige) trikset: lag en blogg som innholder mange “sterke meninger” (ref bloggtittelen “GUSLAND.COM Rett og slett vanskelig å ha med å gjøre …”), slik at mange folk bare mååå inn for å lese og/eller kommentere og dermed øker sjansen for å tjene penger via annonsene.
Jeg ble like mye lurt inn her som alle andre så når jeg først er her så mååå jo jeg også kommentere innlegget, hehe.
“Personen har i såfall uansett IKKE LOV til å gå i gatene med våpen og burde bli straffet for det.” Politiet går absolutt ikke rundt i gatene med våpen, i værste/beste fall så finnes det patruljer som har “framskutt lagring av tjenestevåpen”, slik nyhetsartikkelen nevner, der våpenet er låst inne i bilen. Regner med at de ikke gir den plikten/rettigheten til hvem som helst i politistyrken.
Når det er sagt så kan jeg også føye til at selv om man streiker/ikke gidder å ta en skytterprøve så er det ikke direkte vanskelig å skyte med et våpen, regner med at politiet får endel teoretisk opplæring på våpenbruk og selve skytingen trenger man ikke å være Einstein for å forstå hvordan fungerer. 1. Pek og sikt våpen mot gjerningsmann. 2. Flytt pekefingeren til avtrekkeren. 3. Trekk av. Det er “så lett at selv mor kan klare det”! Er selv medlem at en skytterklubb og etter kun 5minutters teori klarte faktisk min mor å fyre av et skudd på banen. Og traff blinken.
Hvis bloggeren mener at problemet er at de som streiket på de obligatoriske skytterprøvene ikke klarer å sikte/treffe ordentlig, vel gi politiet mer ammo! Etter nok runder så treffer de sikkert, og da kan man jo si at de til og med har hatt praktisk skytterprøve
Jeg ser at det siste avsnittet muligens kan se ut til å ha ironiske undertoner, men det er overhodet ikke ironisk ment.
[Kommenter denne]
monica Reply:
September 23rd, 2009 at 11:13
@Geir, SKRIV MINDERE. FOR MYE OG LESE
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 11:19
!!! si det til en snut og se hva slags nedsykende maktpress du får banket nedover huet.. jeg snakker av erfaring! var på tur til tigerstaden for nyte en konsert og ha det morro med venner og bekjente.. justice not peace, fuck the police er en del av en sang text……noe jeg fikk besvist at det også ikke er, da jeg “synger den strofa i absolut feil tidspukt(fullstendig ubevist om politiets nerver) og ender midt i en ring og ytter ringen er bestående av 7!!!!! politimen hvor en viser seg og være tøffingen og truer meg med glattselle og bot.. i alt snakket om jeg er narkoman om jeg er tjuv om jeg er WHAT EVER! og jeg må holde meg for munnen selvfølgelig for at hvis jeg sier et ord eller prøver og forsvare meg mot alle påstandene om hvem jeg er ov hvilket liv jeg lever( jeg er i full jobb, har vært det i 7 år! har 2 barn og kone..) klarer han å prestere å si: det er slike som du som ødelegger samfunnet vårt.
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 11:23
Ja til bevepnet politi - hvor mange polititjenestmenn og kvinner må det gå med før folk skjønner dette? Skal de virkelig fly kuler rundt øra på tjenestemenn/kvinner mens de må vente på å få godkjenning til bevepning/ mens bevepner seg. Nei - de skal kunne svare med ild FØR de blir skutt på.
Når du blir siktet på, skyter du tilbake - man venter ikke på at noen skyter på deg før du skyter tilbake. Politet har godt trente skyttere, og de skyter ikke for å drepe - men for å uskadligjøre et objekt. Å bli siktet på med våpen er IKKE noe særlig, og hverfall ikke med ladd våpen (det er IKKE å anbefale) - jeg er glad til at jeg har løsnet skudd for å redde makker’n min før han ble skutt (ikke i politiet)..
Tenk deg selv når en gærning peker med pistol på hodet ditt og politiet står å sikter på personen og sier - vi kan ikke skyte før han har skutt på noen av oss - er en litt lei situasjon?
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 12:18
@Jansen: Kjempefint svar, du skjønte poenget
@Geir og alle andre som absolutt skal kritisere BLOGGEN og dens innhold…:
Dette er MITT domene, BETALT av MEG, JEG gjør akkurat som jeg vil her.
Om jeg ønsker å ha annonser her og kanskje få betalt domenekostnader med det, vel hva er galt med det `?
Kommenterer dere VG, DB, og alle andre aviser /blader, hva det nå enn måtte være for det samme `?
At dere føler dere MÅÅÅ inn å kikke på bloggen, FINT, da har jeg iallefall klart å vekke nyskjerrigheten deres
Takk for visitten og nok fjollete kommentarer ang dette tema !
Lag heller deres egen blogg og lir ut av dere der. Og husk.. for all del å IKKE legg inn reklame da dere
Joakim’s siste bloggpost..Hadde de lov ?
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 12:51
@Joakim: jeg mener absolutt ikke å kritisere deg for at du har reklame på bloggen din, det sier seg selv at du må/burde ha, og hadde jeg hatt en blogg selv så ville jeg gjort akkurat det samme.
Det jeg ville påpeke var at selve kommentaren din virket for meg (som leser endel blogger), som et desperat forsøk på å skaffe seg flere lesere kun for å tjene penger. Ser så mange blogger rundt om kring som bare kommer med tullete kommentarer for å “provosere” med sine “sterke meninger” og selv om det er ganske søtt å titte på disse patetiske forsøkene på å “bli en kjendisblogger-og-tjene-masse-penger”, så blir du ikke akkurat oppfattet spesielt mer seriøs enn andre aktører ved å ha taglinen “Rett og slett vanskelig å ha med å gjøre …”
Ha en fin dag,
[Kommenter denne]
monica Reply:
September 23rd, 2009 at 11:12
@Geir, detter kjøner jeg ikke noe av. skriv tyderligere så kansje noen skjøner det du skriver
[Kommenter denne]
January 3rd, 2009 at 15:40
@Geir: Utsagnet “Rett og slett vanskelig å ha med å gjøre …” er faktisk tatt fra fruen

Med en ironisk tone fikk jeg den meldingen av henne og syntes den var litt artig, derav teksten.
Men skjønner godt hva du mener ellers, men er altså da ikke ment slik, den er en personlig “beskrivelse” jeg syntes passet i det jeg laget bloggen
Joakim’s siste bloggpost..Hadde de lov ?
[Kommenter denne]
September 23rd, 2009 at 11:09
jeg syntes aleksander rybakk er en dårlig sanger. han ser ut som en lino kaprino dukke og jeg kan se for mag at han tar hånden på panen og sier . han er også kjempe stygg. mvh en dårlig fan
[Kommenter denne]
monica Reply:
September 23rd, 2009 at 11:11
@monica, detter er jeg enig i
[Kommenter denne]