Mannen lå 32 dager i samme sokkene etter en svært omfattende hjerteoperasjon.
Skjorter og truser ble skiftet, men ikke sokkene, da de ikke inngikk i utvalget av sykehusklær..
Hva med bakteriene som florerer på beina ?
Man skulle nesten tro det var av stor bekymring etter en slik omfattende operasjon ?
Om de så ikke har sokker på sykehuset, så har vel pleierne og leger vett på å si ifra til pårørende/venner at han trenger dette.
Er vel strengt tatt bedre å ligge uten sokker enn bakteriefylte ullkladder ?
Relaterte poster:








January 7th, 2009 at 9:01
Hvorfor skulle det være legenes eller pleiernes ansvar. Mannen har nok vært fullt bevisst. Hvorfor i alle dager kunne han ikke selv ringe sine pårørende. Og om han var så dårlig at han var sengeliggende, hvorfor i alle svartens dager lå han med sokker på?
Tror han her bare er ute etter sensasjonsoverskrift jeg….
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 9:02
Som i militæret, var han nok en slurvpeis på sykehuset også. Hvem hæler å traske rundt med samma sokka i 32 dager uten å skifte!?
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 9:15
@Haakon: som det ligger i ordet “pleier”..
Så lenge pasienten ligger på sykehuset,så er vel disse ansvarlig ?
I og med at jeg ikke kjenner til allmenntilstanden til denne karen så er det vankelig å si noe om han var oppegående nok til å ordne dette selv, men vil tro at han og kroppen er sliten etter en slik operasjon/påkjenning.
Hvorfor han lå med sokker på er heller ikke godt å si, nei…
@Jon Terje: Vi får vel håpe han har forandret seg noe på ca 30 år vel
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 9:19
Mulig fyren fortsatt er slurvepeis, altså selv om man er innlagt på sykehus så er man ikke fritat å ta ansvar for seg selv. Og det finnes ikke noe sykehus i landet som har sokker som del av utvalg i tøy. Syntes ærligtalt ikke noe synd på denne fyren. Jobber i samme bransje selv, og vis sokker er det største problemete man har. Da har man lite å klage over!
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 9:24
@nurse82:
Kjenner du da til hvordan tilstanden til denne mannen ville vært etter en slik operasjon ?
Er han i det hele tatt ISTAND til å ta vare på seg selv ?
Er folk i helsesektoren så “nevermind” angående andre folk om dagen at de ikke bryr seg ?
Ville ikke DU reagert om din dette var din far eller mor ?
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 10:18
Helt enig med nurse82. Pasienter er ikke fritatt fra ansvar selv om de er på sykehus. Faller bare på sin egen urimelighet å klage på at han har brukt de samme sokkene i 32 dager. Da har han ikke mye å klage over, men må klage på noe for å ha noe å gjøre, akkurat som mange andre pasienter. Det blir helt patetisk. Om han ikke hadde pårørende og be om å hente flere sokker, er det ikke verre enn å be noen av personalet skylle av sokkene hans om kvelden, og henge dem opp så de tørker i løpet av natta. Selv om han ble hjerteoperert, var han ikke totalt handikappet i 32 dager. Nei, dette er tydeligvis en pasient som må klage uansett. Har vel ikke noe liv ellers. Det verste av alt er at avisene skriver om det. Haha. Helt utrolig. Må være en journalist langt nede på rangstigen som ikke kan skrive om viktigere ting…
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 10:19
Hvis mannen er fra f.eks. Vardø og ramler om for deretter å bli fløyet direkte til Tromsø sykehus så er det ikke mye han får med seg, bortsett fra det han gikk og stod i der og da.
Når man så vet at det er over 800 km mellom Vardø og Tromsø så er det kanskje ikke så greit for evt pårørende å ta seg fram og tilbake.
Men oppegående pleiepersonell burde kunne tilby mannen å gjøre han den tjenesten å skaffe et par strømper for hans regning.
Det er tross alt ikke alle som har hverken pårørende eller ett/flere store sykehus i umiddelbar nærhet slik som man har i f.eks. Oslo!
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 10:26
@Linda : Vi har alle lov til vår egen mening, uansett hvor lite medmenneskelig den er .. Det er som jeg har sagt tidligere… BLI IKKE GAMMEL OG PLEIETRENGENDE I DETTE LANDET !
Her får du klare deg selv..
@Viking81: Synes absolutt de burde reagert ved å tilby noe slikt ja. De som ’stelte’ mannen bør ha reagert på dette om det luktet så ille, ikke minst..
Lukt er jo som alle vet lik bakterier.
Vil neppe ha en pasient med åpne sår full av basselusker… vil vi vel ?
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 12:26
Som svar til Joakim. Jeg er lege, og har jobbet ved Hjerteavdelingen, særlig da intensivavdelingen, hvor slike pasienter ligger etter en operasjon. Efter en hjerteoperasjon er det fleste særdeles oppegående, og mange er raskt ute av sengen. Bevisstheten er kun borte like under selve operasjonen. Om mannen hadde vært i respirator, skal jeg love deg at sokkene hadde vært av, da tilgang på tåen er en viktig observasjonsgang til allmentilstand.
Hvis det luktet så ille, så tror jeg heller ikke at pas hadde fått lov av spl og annet personell til å forpeste evt et 4-mannsrom med sin sokkelukt. De fleste sykehus har også en kiosk, hvor det alltid er et utvalg av toalettsaker, undertøy og ikke minst stridens kjerne, sokker.
Nei, sensasjonsnyhet.
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 13:33
@Haakon: Ja, man stusser jo da over hvorfor pasienten var der i 32 dager ?
Komplikasjoner ?
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 13:53
Sikkert fått en infeksjon, men man er da fullt bevist, og er man oppegående nok til å ta på seg sokkene, er man også oppegående nok til å gå i kiosken og kjøpe seg nye sokker etter min mening. Får ikke antibiotika mer en 4 ganger i døgnet, så nok av tid til å stikke på kiosken. Og som sagt, var han veldig dårlig, så ville sokkene ha blitt fjernet av lege under legevisitt
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 13:59
@Haakon: Nå står det faktisk ingenting om at han selv har verken tatt sokkene av eller på, det jeg tolker det som er at de ikke har vært av bena hans hele denne tiden.
Det er helt sikkert noen fakta vi ikke kjenner til i denne historien, det KAN være mannen er lat ! Det kan også være noe som sykehuset har feil i, men å trekke en slik konklusjon av en lege uten at han selv vet fakta i saken, ser jeg noe skremmende. (Det virker som du “default” ga pasienten skylda..)
Det var tross alt over en mnd han var der kontra noen dager som du nevnte, derav noe vi ikke kjenner til.
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 14:01
Sokkene MÅ ha vært av. han hadde ikke kommet inn på en operasjonsstue med sokkene på. Så enkelt er det.
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 14:03
jeg gir ikke pasienten skylden. På ingen måte. Jeg synes bare dette er sensasjonsjournalistikk, og ikke minst dårlig journalistikk. Det foregår mye rart på sykehus, som aldri burde skje. Men inn på en operasjonsstue med egne sokker, det skjer ikke. Ingen sykepleier ville tillat det. vanligvis blir pas kledd ganske så naken før de får komme inn på stuen.
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 14:10
Ja, det er nok ‘vanlig’ rutine..men nå kan man da også plukke frem ting som har skjedd som ikke har vært helt rutine også, kan vi ikke
Som sagt, vi VET ikke alle fakta og forholder oss deretter også. Fordi noe ER rutine, er det ikke dermed sagt det blir fulgt og overholdt, det VET vi ikke noe om.
Er nok som mye annet om dagen, blant annet, som du sier, sensasjonsjournalistikk..
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 14:12
Fritt for ikke å få joakim som pasient når den tiden kommer. Du virker også som en type som aldri blir fornøyd. Ja, jeg jobber i dette gamet og har gjort det i mange år. Jeg har gitt mye av meg selv for å hjelpe syke mennesker på best mulig måte uansett om de er fornøyde eller misfornøyde. Derfor føler jeg meg berettiget til å kritisere litt tilbake også på kroniske misfornøyde pasienter. Det kreves vannvittig mye av en person og skulle gjøre alle til lags hele tiden til alle døgnets tider, men som sagt, kan ikke alle tilfredsstilles uheldigvis. Noe denne pasienten her tydeligvis viser når sure sokker er noe å klage på istedet for å gjøre noe med. Patetisk!. Pleiere må finne seg i utrolig mye dritt uten noe mulighet for å ta igjen, og du jobber tydligvis ikke innen helse siden du kan kommentere på den måten du gjør.
Det fins heldigvis mange herlige mennesker også som gjør denne jobben verdt å fortsette i, misforstå meg rett.
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 14:17
Glemte forresten å få med at jeg kan ikke forstå overhodet at pasienten kan klage på ett par sure sokker…Han er hjerteoperert. Mest sannsynelig har operasjonen reddet livet hans, og så fokuserer han på ett par sure sokker??? Fy flate sier jeg bare. Utakknemlighet er verdens lønn.
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 14:25
Der kan du se hvor feil man kan lese en person
Jobbet faktisk med pleie av mennesker jeg også, derav jeg føler jeg kan uttale meg.
Og jeg er da ikke noe verre en mannen ved siden av ? Eventuellt hvorfor ?
Hva vet du om mannens bakgrunn her ? Hva vet du om at ikke dette er verdens mest positive mann til vanlig ?
Du ANTAR at han er vanskelig å ha med å gjøre , at han er kronisk misfornøyd ?
Ville du seriøst ikke reagert på dette om det var din Mor eller Far ?
Til å være så lite fakta på bordet her er det litt mye forsvaring direkte fra sektoren det gjelder.., er det ikke ?
Vet også at det kan være pasienter som til tider virkelig kan gå deg på nervene, men alvorlig talt.. Du kan ikke uttale deg slik om disse av den grunn ?
Kjenner til MANGE, bare på den plassen jeg holdt til, som ALDRI skulle jobbet på en slik plass..
Mangel på medmenneskelighet eller at de rett og slett er dritlei/slitne av jobben sin holder bare ikke.
Du skal fortsatt gjøre ditt ytterste for at pasienten trives og har det bra ?
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 14:25
Nå uttrykte han også sin takknemmelighet overfor både pleiere og leger angående selve operasjonen !
‘Han skryter av både legene og pleierne’…
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 14:46
Poenget mitt er at det sier ganske så mye om hvordan pasienten er, når han velger å gå til avisen for å klage på ett par sure sokker. Tåpelig.
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 14:53
Joda, det kan så være, men i lys av alle utsagnene her nå så føles det jo litt som om pasienter bare skal nikke og gjøre som de blir fortalt. At de ikke har noe å si og stakkars om de sier ifra om noe..
JEG er jo allerede forhåndsdømt av deg, bare ved å ha en mening om en sak og ikke gi etter for hva DU som pleier mente…
-’Fritt for ikke å få joakim som pasient når den tiden kommer. Du virker også som en type som aldri blir fornøyd.‘
Sier vel litt om en som skal pleie pasienter, vanskelige som enkle..
HVA vet du om meg ?
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 14:56
Sier mest om deg som synes at pleiere bare skal finne seg i alt som er uansett, uten en rett til å sette ned foten og si at nok er nok.
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 15:00
Joda, for all del si ifra, gjorde det selv også, men hold det på et normalt og verdig nivå.
Å kalle en pasient “latterlig” fordi han velger å si ira om noe er vel kanskje litt krass ?
Latterlig var ikke ordet, men TÅPELIG , unnskyld
Er det ikke også rart det ikke er kommet en eller annen form for pressemelding fra sykehuset om dette ? Uansett hva som har skjedd ?
[Kommenter denne]
January 7th, 2009 at 15:26
Hehe. jo. Regner med at sykehuset kommer med en kommentar på 18.30 nyhetene på tv2.
[Kommenter denne]
January 8th, 2009 at 0:10
Helt enig med Linda. Han burde takke seg til at han har fått operasjon i det hele tatt, overlevd den og mest sannsynlig blitt frisk. Det er ikke verre enn at han kunne spurt en av pleierne om de kunne tatt av ham sokkene. Det hadde de HELT klart gjort, for de fleste som jobber med mennesker er flinke, og omsorgsfulle, så sant man er ett sympatisk menneske og pasient. Hvor ble det av gleden for livet og takknemligheten. Klumsete skrevet, men det er sent, og det her ble man bare irritert av. Saken vel og merke.
Dora’s siste bloggpost..06.jan.2009
[Kommenter denne]
January 8th, 2009 at 4:04
Pressemelding fra sykehuset ang en sak om noen stinkende sokker? *dævver@latter* Har administrasjon tid til å innkalle til pressemelding over en sånn fillesak i dette HelseNorge som er så på skranten, så burde dem fått sparken hele gjengen.
Hvorfor i all verden ba han ikke om hjelp ang. sokkeproblemet? Vi pleiere er til dels tankelesere, men ikke når det gjelder sokker. SÅ mye utdanning har vi ikke fått. Hadde han derimot hivd sokkene sine og rusla barbeint rundt på sykehusgulvet, hadde ihvertfall jeg tatt det opp med ham, fordi det er både uhygienisk, uapetittelig og sklifarlig på disse gulvene våre.
Vanskelig å ta en sånn nyhet seriøst gitt. Tipper journalisten og redaktøren hadde det mye gøy når han skrev den.
[Kommenter denne]
January 8th, 2009 at 6:42
@Dora: Takke seg til for å ha fått opersjonene i det hele tatt ? Synes du ikke med de skattene og avgiftene i dette landet man absolutt har KRAV på dette ?
@Kruttlappen: De har da brukt tid og kroner på mindre seriøse ting enn som så vel ?
[Kommenter denne]
January 8th, 2009 at 7:43
Han var på sykehuset i 32 dager og hadde sokkene på seg hele tiden, også i sengen? Pasienter må ut av sengen temmelig mye pga blodproppfaren, så han har ikke ligget hjelpeløs i bevisstløs tilstand, nei. Han kunne skylt opp sokkene selv og hengt dem til tørk, eller fått pårørende til å ta med rene sokker. Rett og slett en urenslig fyr, dette. Hva med tøfler? Man pleier normalt få noen til å ta med seg slikt til sykehuset.
Merkelig sak, og han burde vært flau over å klage i media.
[Kommenter denne]
January 8th, 2009 at 8:50
Han var ikke mye flau over å klage til media, nei, for da jeg var ute å kjørte igår, kom det et intervju med ham på radio p4. Da holdt jeg nesten på å kjøre av veien…
[Kommenter denne]
January 8th, 2009 at 9:11
@Linda: Hadde han noe spennede å melde da ?
Joakim’s siste bloggpost..Markedsfører du bloggen din ?
[Kommenter denne]
January 8th, 2009 at 15:28
Joakim: Jeg kjørte over sollihøgda retning hønefoss da jeg rakk og høre at han skulle på radioen. Mer hørte jeg ikke før signalene på radioen ble dårlig.
[Kommenter denne]
January 8th, 2009 at 18:10
joda, det er sant nok, men det er ikke alle land man kunne krevd det samme. Poenget er å være takknemlig for de store tinga, og slutte å henge seg opp i de små.
Dora’s siste bloggpost..06.jan.2009
[Kommenter denne]
January 8th, 2009 at 18:24
Joakim! Når du først har fått fittefronten på nakken kan du ikke vinne debatten. Da er det like greit å gi seg først som sist.
[Kommenter denne]
January 8th, 2009 at 18:33
Hehehe… Joda..Realist, var det ?
[Kommenter denne]
January 8th, 2009 at 18:38
Heia realist. I digg you. Godt noen vet når de skal gi seg;-) Haha.
[Kommenter denne]
January 9th, 2009 at 6:26
@Realist: Hehe, ja, du får ta en “bend over..”, men der står du alene
[Kommenter denne]